“When in striving to hide, he reveals all hid Flame,
And our Eyes tell each other, what neither dares name.”
waarbij ‘Il Canto di Rame’ zich heeft laten betoveren door Henry Purcell’s sprookjesachtige opera ‘The Fairy Queen’ en
“Mine ear is much enamour’d of thy note
So is mine eye enthralled to thy shape”
zich heeft laten inspireren door de lyrische sonnetten van William Shakespeare uit ‘de Midzomernachtsdroom’ en
“All days are nights to see till I see thee,
And nights bright days when dreams do show thee me.”
zich heeft laten raken door alles,
“And when we love, they tyrants grow, glorying in our overthrow, when we weep, and singing
weep, to see that men no faith can keep.”
alles,
‘He’s gone, he’s gone, his loss deplore;
And I shall never see him more.’
en dan ook alles,
‘How great is the pleasure, how sweet the delight, when kind love and music together unite!’
wat met liefde te maken heeft.
Lees meer: Il Canto di Rame – The Fairy Queen
Componist Anthony Plog (*1947) werd geïnspireerd door het schilderij ‘LUX’ van Edvard Munch en schreef ‘The Sun’ voor trompet en orgel.
Larry Delinger (*1937) componeerde ‘The Philosopher and the Sunrise’, een prachtige vertelling over een prins en een kat (de filosoof) die zich afvraagt waarom de zon steeds opkomt.
Aan het einde van ‘Lux Confessionis’ geschreven door Rihards Dubra (*1964) breekt na een aarzelend begin de zon door, stralend zoals je zelden hoort!
Foto: The Sun van de Noorse schilder Edvard Munch (1863-1944)
Lees meer: Il Canto di Rame – Lux
De liefde, dat is het waar het allemaal om draait. Het is niet voor niets dat bijna alle popliedjes een hoog “ik hou van jou, ik blijf je trouw”-gehalte hebben en zeg nu eens eerlijk, wie droomt nu niet af en toe weg bij een heerlijk herkenbaar liefdesliedje.
De liefde is de allergrootste inspiratiebron voor de meeste mensen van alle tijden en dus ook voor kunstenaars van allerlei pluimage.
Il Canto di Rame is ook graag verliefd en zij geven zich geheel vrijwillig over aan de verleidingen van William Byrd .
Zij smachten bij Johann Sebastian Bach, kibbelen met Alessandro Melani en hebben een date met Stanley Friedman en Lord Byron.
Hoe het afloopt?
Beluister een opname (2012) van Arietta ‘Che Fiero Costume’ – Giovanni Legrenzi (1626-1690)
We gaan samen liggen
een eind hier vandaan
we maken van takken
van takken en blaadjes
een vloer en een dak,
dat was onze woning,
of ik was het tuintje
en jij was de tent
daar gingen wij wonen
en blijven en horen
o rep je mijn liefje
ik heb je zo graag
(Judith Herzberg, naar Hooglied)
Lees meer: Il Canto di Rame – Ik heb je zo graag
De opdracht had slechts één voorwaarde: de tekstuele inhoud moest centraal staan zoals dat gebruikelijk was in de tijd dat de meeste composities voor de samenstelling van soortgelijke ensembles geschreven werden.
Met deze opdracht hebben de musici en hun componisten een interessante link gelegd tussen hedendaagse muziek en oude muzikale waarden.
Lees meer: Il Canto di Rame – NedNieuw
‘Een manier om met God, of het hoogste te communiceren.’
Je richten tot tot God, tot Allah.
tot Brahma, Vishnoe, Shiva.
In jezelf, voor een ander, samen.
Om hoop, hulp, genade.
In oude of eigen bewoordingen.
Verbindingen.
Laten we vragen om verbinding.
Universele verbinding en vrede.
Lees meer: Il Canto di Rame – Evening Prayer